Vastuullisen matkailun asiantuntija Harold Goodwin vieraili Jyväskylän seudulla

tiistaina 12.2.2019 : Jenna Huittinen

Professori emeritus sekä vastuullisen matkailun asiantuntija Harold Goodwin vieraili Jyväskylän seudulla helmikuun 2019 alussa. Pääsin osallistumaan tapaamiseen, jonka tarkoituksena oli keskustella suomalaiseen matkailuun liittyvistä asioista sekä luoda Goodwinin näkemysten avulla mahdollisesti uudenlaisia matkailutuotteita. Keskustelu oli antoisaa ja sen aikana pohdittiin monia erilaisia matkailuun liittyviä kysymyksiä, jotka etenkin suomalaisille matkailutoimijoille ovat tällä hetkellä ajankohtaisia.

Ensimmäinen näkökulma, jonka Goodwin toi esille, kosketti nykyajan sukupolvea ja sen erilaisuutta verrattuna vanhempiin sukupolviin. Hänen mukaansa nykyajan sukupolvi on urbanisoiduttuaan vieraantunut juuristaan liittyen luontoon ja maatalouteen, mikä on johtanut siihen, että kiinnostus luontomatkailua kohtaan on jatkuvassa nousussa. Ihmiset haluavat yhä enemmän päästä kokemaan luonnon ja sen tarjoamat elämykset, sillä ne eivät enää ole itsestäänselvyyksiä.

Luontomatkailun kasvavaan kysyntään liittyen keskustelimme paljon myös ruuasta ja siihen liittyvistä kysymyksistä, joita ravintolayritys voi hyödyntää palvelujen kehittämisessä. Goodwin painotti erityisesti suomalaisten luonnonantimien sekä lähiruoan hyödyntämistä ja esiin nostamista ruokapalveluissa sekä antoi muutamia ideoita niihin liittyen: Tunnettavuutta haettaessa ruokapalveluja tarjoava yrityksen kannattaa verkostoitua muiden matkailutoimijoiden kanssa. Tällainen yhteistyö voi lisätä molempien toimijoiden näkyvyyttä. Yksi yhteistyön muoto voi Goodwinin mukaan olla kokkien vierailut yrityksestä toiseen. Lisäksi asiakkaalle voidaan tarjota mahdollisuus lähteä itse poimimaan ruoanlaittoon tarvittavia luonnonantimia. Näin asiakas pääsisi konkreettisesti kokemaan elämyksiä luonnossa sekä laadukkaan ruuan, jonka taidokas kokki on valmistanut itse poimituista raaka-aineista. Menut voisivat Goodwinin mukaan olla lisäksi etukäteen varattavia ja siten eksklusiivisia, jotta ne kasvattaisivat arvoaan asiakkaan silmissä. Tällainen yhteistyö voi tapahtua esimerkiksi maatilamatkailuyrityksen ja fine dining -ravintolan välillä, yhdistäen laadukkaita matkailu- sekä ruokaelämyksiä samalla tarjoten moniin erilaisiin kohderyhmiin vetoavia markkinointimahdollisuuksia.

Edelleen Goodwin toi myös esille koko matkailusektorin muutokset: hän oli sitä mieltä, että muun muassa lentolippujen hinnat tulevat nousemaan tulevaisuudessa, mikä johtaa kotimaan matkailun merkityksen korostumiseen. Lisäksi hän painotti Suomen matkailuun ja sen hinnoitteluun kansainvälisillä markkinoilla liittyen sitä, että palvelujen ja tuotteiden tulee olla uniikkeja sekä erityisen laadukkaita ja sitä kautta markkinoilla erottuvia, jotta ne houkuttelevat kansainvälisiä matkailijoita hintavuudestaan huolimatta.

Yhteenvetona keskusteluista nousi siis esille neljä pääpointtia: nykyajan sukupolven halu palata takaisin juurilleen luontoon, luonnonantimien, lähiruuan ja yhteistöiden tuomat mahdollisuudet matkailutoimijoille, kotimaan matkailun merkityksen korostuminen sekä markkinoilla erottuminen uniikkien ja laadukkaiden palveluiden sekä tuotteiden avulla. Toivottavasti näistä Harold Goodwinin esittämistä pääkohdista voi useampi Jyväskylän seudun matkailutoimijakin löytää jotain mielenkiintoista sekä pohdinnan arvoista!

 

Ei kommentteja "Vastuullisen matkailun asiantuntija Harold Goodwin vieraili Jyväskylän seudulla"

Kommentoi "Vastuullisen matkailun asiantuntija Harold Goodwin vieraili Jyväskylän seudulla"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

Tällä toimenpiteellä pyritään estämään lomakkeen käyttö roskapostitukseen.

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

 
 
 

Uusimmat blogikirjoitukset

BLOGIARKISTO