Ilmakuva kahdesta henkilöstä suppailemassa Jyväskylässä

Keski-Suomen matkailu kiinnostaa kansainvälistä lehdistöä Euroopasta Aasiaan ja Amerikasta Australiaan  

Visit Jyväskylä Regionilla on vietetty vilkasta vuotta media- ja vaikuttajavierailujen osalta. Saksasta, Espanjasta ja Japanista tähän mennessä saapuneet mediavierailut ovat poikineet lukuisia matkailuaiheisia artikkeleita kansainvälisissä medioissa.  

Media- ja vaikuttajavierailujen tärkein tavoite on saada Keski-Suomen matkailutoimijoille näkyvyyttä, ja sitä kautta tunnettuutta eri kohdemarkkinoilla.  

Keski-Suomen matkailumarkkinoinnista vastaava Visit Jyväskylä Region on mukana järjestämässä mediavierailuja yhdessä Visit Finlandin ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Vieraiden ohjelma rakennetaan ryhmän edustamien teemojen ja toiveiden mukaan.  

“Ohjelman onnistumisen tärkein edellytys on yhteistyö alueen matkailuyritysten kanssa, joiden tuotteista ja palveluista rakennetaan mediavieraille vetovoimaisia ohjelmia ja elämyksiä,”Visit Jyväskylä Regionin erityisasiantuntija Päivi Heikkala kuvailee.  

Tänä vuonna Visit Jyväskylä Regionilla on kansainvälisessä markkinoinnissa mukana yhteensä 18 alueen matkailutoimijaa. Kansainväliseen markkinointipakettiin kuuluvat yritykset pääsevät mukaan kansainvälisiin kampanjoihin, matkanjärjestäjämateriaaleihin myyntitapaamisissa, kansainvälisiin uutiskirjeisiin sekä yllä kuvattuihin matkanjärjestäjä-, media- ja vaikuttajavierailuohjelmiin. 

Elämykset, arkkitehtuuri ja suomalainen luonto vetoavat vieraisiin 

Ensimmäiset mediavieraat saapuivat tänä vuonna Saksasta, kun freelance-toimittaja Bernadette Olderdissen ja toimittaja Robert Semmann Respect Lifestyle Magazinesta saapuivat Keski-Suomeen. Myöhemmin julkaistuissa artikkeleissa Olderdissen ja Semmann kirjoittivat muun muassa suomalaisesta sisusta, lumisesta talvesta ja Keski-Suomen ainutlaatuisesta luonnosta. 

Japanin suurin sauna-aiheinen aikakauslehti Sauna Bros puolestaan julkaisi heinäkuussa 30-sivuisen artikkelin ja tiivistetyn verkkoartikkelin mediaryhmän vierailtua Keski-Suomen saunoissa. Toimittaja Yuichi Sato päättää verkkoartikkelin vaikuttuneena. 

Vaikka vierailuni kesti vain yhden päivän, se oli erittäin rikastuttava. Tunsin mieleni ja kehoni täysin rentoutuneiksi. Lähtiessäni päätin, että palaan vielä Keski-Suomeen ja Lomakeskus Revontuleen.” 

Saunakulttuurin ja järviluonnon lisäksi Alvar Aallon arkkitehtuuri on yksi ajattomista kohteista, joka ihastuttaa mediavieraita. Japanilainen design- ja lifestyle-lehti Casa Brutus julkaisi elokuun alussa artikkelin Muuratsalon koetalosta 

Aallon arkkitehtuurista on tänä vuonna nähty julkaisuja niin ikään El Español, Vanitas ja El Independiente -lehdissä espanjalaisen toimittajaryhmän vierailtua Keski-Suomessa keväällä.  

Mediavierailut nostavat alueen matkailuimagoa  

Lähiviikkoina Visit Jyväskylä Regionilla odotetaan mediavieraita saapuvaksi vielä Hollannista, Australiasta sekä Yhdysvalloista. Tulevia vieraita Keski-Suomessa odottaa lukuisat elämykset marjojen poimimisesta saunomiseen, lukuisiin Alvar Aallon suunnittelemiin kohteisiin sekä muihin vieraiden toivomiin paikkoihin.  

Vuonna 2023 Visit Jyväskylä Region hostasi yhteensä 19 toimittajavierailua, ja tämän vuoden tavoitteet ovat vähintään yhtä korkeat. 

”Matkailullisesti on erittäin tärkeää, että kohdemaihin viestitään eri kanavissa upeasta matkailualueestamme. Tätä työtä tehdään yhdessä alueen yritysten, koko Lakeland-alueen ja Visit Finlandin kanssa”, Visit Jyväskylä Regionin erityisasiantuntija Päivi Heikkala kiteyttää.  

 

Mediajulkaisut: Jyväskylä Region in media – Visit Jyväskylä Region, Lakeland Finland (visitjyvaskyla.fi)
Kuvapankki 

Lisätietoja:
Päivi Heikkala
Destination Specialist
Visit Jyväskylä Region
040 749 7969
[email protected]