Koko kesä etänä – miten markkinoinnin työharjoittelu onnistui koronarajoitusten aikaan?
Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelija Iina Niemelä vietti kesän 2020 Visit Jyväskylän markkinoinnin harjoittelijana. Vallitsevan pandemiatilanteen vuoksi harjoittelu tapahtui lopulta etätyökomennuksen sekä lukuisten matkustusrajoitusten alla. Mitä harjoittelussa oppii, kun työskentelee yksin kotoa ja miten matkailua edes markkinoidaan silloin, kun maailman rajat ovat kiinni? Lue tästä tekstistä Iinan kokemukset etäharjoittelusta Visit Jyväskylällä.
Kuka olet ja miksi hait Visit Jyväskylälle?
Olen Iina Niemelä ja opiskelen tradenomitutkintoni viimeisiä kuukausia. Matkustaminen on minulle tietynlainen henkireikä, ja kannustankin tuttaviani ahkerasti reissuille. Matkustamisessa parasta on mielen avartuminen ja uudet kokemukset, siispä Dubain all inclusive -pakettien sijaan suosin aitoja paikallisia elämyksiä niin maailmalla, Suomessa kuin miksei omassa kotikaupungissakin. Visit Jyväskylän harjoittelupaikka antoi minulle mahdollisuudet yhdistää tämä intohimo luovien markkinointitoimenpiteiden kanssa. Lopulta haave Visit Jyväskylällä suoritetusta harjoittelusta oli niin suuri, että hain ainoastaan tänne ja onnekseni paikka irtosi jo heti haastattelussa.
Miten koronapandemia vaikutti harjoitteluusi?
Kun aloitin kesäkuun ensimmäisenä päivänä, oli koronatilanteen siihenastinen pahin vaihe jo takanapäin ja Suomi oli vähitellen palaamassa jonkinlaiseen normaaliin. Työtehtävissä muutos näkyi siinä, että kansainvälisten matkailijoiden tavoittelu oli luonnollisesti aivan minimissä, ja sen sijaan kesän aikana keskityttiin kotimaisiin matkailijoihin ja paikallisiin. Suurin muutos olikin itse työskentelytapa – toimistotyö vaihtui etätyöhön jo ennen harjoitteluni alkua ja jatkuu sen jälkeen, joten en lopulta viettänyt yhtäkään työpäivää Tietotalolla. Kesän ajan Jyväskylän seutua markkinoitiin siis ihan oman keittiön pöydän äärestä.
Kuinka Visit Jyväskylä oli järjestänyt etäharjoittelun?
En osaa tarpeeksi kiittää Visitin porukkaa siitä, kuinka mielenkiintoisen ja kehittävän harjoittelun sain kaikille uudesta maailmantilanteesta huolimatta. Olin ensimmäinen harjoittelija, joka aloitti työnteon etänä, joten oppeja tuli varmasti puolin jos toisin. Itse työ luonnistui kätevästi kotoa käsin ja sain hyvän perehdytyksen Teams-palavereiden ja puheluiden välityksellä.
Etänä tehtävä harjoittelu vaatii normaalitilannetta enemmän oma-aloitteisuutta ja organisointikykyjä, sillä kun työtehtäviä sateli viideltä eri henkilöltä, täytyi itse olla hyvin kartalla siitä, minkä tehtävän priorisoi toisen yli ja mikä vaati suurempaa panostusta. Koen, että tietynlaista päivittäisen ohjauksen puutetta kompensoitiin luottamuksella, sillä sain ensimmäisistä päivistä lähtien todella vaativia ja mielenkiintoisia tehtäviä, joita tekemällä pääsin kehittymään etäilystä huolimatta. Visitin tiimi on myös todella helposti lähestyttävää porukkaa, joten avun kysyminen ei koskaan tuntunut haastavalta.
Mitä työtehtäviä sinulla oli?
Jos päädyit lukemaan tätä tekstiä harjoittelupaikan etsinnöistä johtuen, fraasi ”omiin työtehtäviin saa vaikuttaa oman kiinnostuksen ja osaamisen mukaan” on varmaan tullut jo tutuksi. Näin sanottiin myös Visit Jyväskylän harjoittelijahaussa silloin, kun minä hain paikkaa. Täällä fraasi ei kuitenkaan ole mitään sanahelinää – henkilökohtaiset kiinnostuksen kohteeni sekä aiempi osaamiseni otettiin todella merkittävänä osana huomioon työtehtävien jaossa.
Erityisesti visuaalisista, luovista ja graafisista markkinointitoimista kiinnostuneena sain tehdä mielettömän paljon sellaisiakin töitä, joista minulla ei ollut paljoa kokemusta etukäteen. Työtehtävieni kirjo oli lopulta todella laaja: kirjoitin blogitekstejä ja artikkeleita, päivitin ja korjailin nettisivuja, kävin valokuvaamassa museonäyttelyitä ja ravintoloita, editoin kuvia, tein graafista suunnittelua, taitoin printtimainoksen, kirjoitin uutiskirjeitä sekä suunnittelin ja toteutin visuaalisen tapahtumakalenterin.
Mitä oppeja sait harjoittelusta?
Markkinoinnin tiimissä erilaisiin markkinointitoimenpiteisiin pääsee tutustumaan laajasti, joten oppeja saa monipuolisesti. Pääsin tutustumaan ensimmäistä kertaa kunnolla muun muassa uutiskirjeiden rakentamiseen, hakukoneoptimointiin sekä benchmarkingiin. Myös etänä suoritettu työ ja useilta eri henkilöiltä tulleet työtehtävät kehittivät niin kommunikointi- kuin organisointitaitojani.
Itselleni vaikuttavin oppi oli kaikki se aika, jonka sain puuhastella Adoben ohjelmien parissa. Olen käyttänyt esimerkiksi Photoshopia ja InDesignia oman kiinnostukseni vuoksi jo ennestään omatoimisesti, mutta on todella arvokasta kokemusta saada siitä myös työelämän näyttöä. Juuri tällaisesta luottamuksesta olenkin todella kiitollinen.
Suosittelisitko Visit Jyväskylää harjoittelupaikkana?
Sydämeni pohjasta – kyllä! Kokemukseni Visitillä on kauttaaltaan positiivinen, ja voinkin suositella heitä hyvillä mielin. Visitin porukalla on jo etänä saadun vaikutuksen perusteella töissä hauskaa ja hyväntuulista – ainoa harmi etäharjoittelussa olikin se, että en päässyt tutustumaan kaikkiin työkavereihin ihan yhtä hyvin kuin aiemmat harkkarit. Täällä pääset lukemaan lisää työharjoittelusta Visit Jyväskylällä.
Tsemppiä harjoitteluun!
Iina Niemelä
Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelija
Visit Jyväskylän markkinoinnin harjoittelija kesällä 2020