Aerial photo of Leivonmäki National Park

Keski-Suomen kunnat laajaan matkailuyhteistyöhön – matkailun alueorganisaatiotoiminta käynnistyy vuoden alusta Visit Jyväskylä Regionissa

Keski-Suomen kunnat ovat päättäneet yhdistää voimansa maakunnan matkailun edistämiseksi. Kunnat ovat solmineet kolmivuotisen (2022-2024) yhteistyösopimuksen Jyväskylän kaupungin alla toimivan Visit Jyväskylä Regionin kanssa, joka aloittaa matkailun alueorganisaationa vuoden 2022 alusta. Aikaisemmin Visit Jyväskylä Region on luotsannut matkailuyhteistyötä Jyväskylän seudun yhdeksän kunnan alueella. Jatkossa yhteistyössä on mukana kaikkiaan 18 kuntaa Keski-Suomen 22 kunnasta. Jyväskylän lisäksi matkailua edistävät Hankasalmi, Joutsa, Jämsä, Keuruu, Konnevesi, Laukaa, Luhanka, Multia, Muurame, Petäjävesi, Toivakka, Uurainen, Witas-alue (Viitasaari, Kinnula, Kivijärvi ja Pihtipudas) sekä Äänekoski.

– Visit Jyväskylä Region on huikea mahdollisuus koko Keski-Suomen matkailulle. Matkailu ei tunne kuntarajoja ja niitä ei tunne aidosti yhteinen matkailuorganisaatiommekaan. Jo uuden organisaation ensiaskeleilla olemme uudesta mallista kunnissa innoissamme. Olemme oikeasti luomassa jotain uutta ja hienoa – nostamassa Keski-Suomen matkailua Suomen ja Euroopankin huipulle, kertoo Hankasalmen kunnanjohtaja ja Keski-Suomen kunnanjohtajien puheenjohtaja Matti Mäkinen.

Käynnistyvässä yhteistyömallissa on kyse matkailualalla globaalisti tutusta Destination Management Organization (DMO) -toiminnasta, jonka päätehtävänä lisätä alueen tunnettuutta, edistää alueelle suuntautuvaa matkailua ja kehittää alueen matkailullisia valmiuksia. Toiminnan keskiöön kuuluvat tyypillisesti mm. valtakunnallinen ja kansainvälinen matkailumarkkinointi, media- ja pr-työ, matkailuneuvonnan palvelut, yritys- ja sidosryhmäyhteistyö, valmentaminen ja edunvalvonta. DMO huolehtii erityisesti matkailualueen erottuvuustekijöiden, ominaispiirteiden ja matkailupalveluiden aktiivisesta esilletuomisesta. Alueorganisaation operatiivisen toiminnan ja tavoitteiden pohjana on Keski-Suomen matkailustrategia 2021-2025. Alueorganisaatiotoimintaan liittyy myös vahvat kumppanuudet alan sisällä ja poikkitoimialallisesti. Paikallisesti merkittävimpiä kumppaneita ovat muun muassa Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK ja Keski-Suomen liitto, valtakunnallisesti puolestaan Visit Finland ja Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry.

Keski-Suomen matkailualue kiinnostaa – ammattilaisia ja vapaa-ajan matkailijoita

Nyt alkava DMO-yhteistyö on myös Suomen mittakaavassa ainutlaatuisen laaja ja mallin pohja rakennettiin vuoden 2020 lopussa julkaistussa Keski-Suomen matkailustrategiassa. Varsinaiset toiminnan valmistelut ja neuvottelut kuntien kanssa on käyty kuluneen vuoden aikana. Keski-Suomen matkailualueen toiminta- ja yhteistyömallin rakentaminen on herättänyt kiinnostusta myös laajemmin.

– Useat matkailualueet Suomessa hakevat tällä hetkellä uutta toimintamallia ja siksi meidän toteutunut malli taustaprosesseineen on herättänyt kiinnostusta myös muilla alueilla ja valtakunnallisissa yhteyksissä. Matkailualan tilanne on samaan aikaan haastava ja kuitenkin meille on avautunut myös aivan uudenlaisia mahdollisuuksia koronan myötä myös täällä Lakeland-alueella. Selvää on, että ilman laajamittaista yhteistyötä, yhteisiä tavoitteita ja ammattimaista sekä suunnitelmallista toimintaa emme pärjää. Tämä on ymmärretty Keski-Suomessa poikkeuksellisen hyvin, kertoo matkailujohtaja Susanne Rasmus, Visit Jyväskylä Regionista.

Koronan vaikutuksista huolimatta kulunutta matkailuvuotta voidaan pitää Keski-Suomessa suhteellisen onnistuneena erityisesti kotimaisten matkailijoiden osalta. Rekisteröidyt yöpymiset lisääntyivät 13,5 % vuodentakaiseen verrattuna. Lokakuussa yöpymiset lisääntyivät 60% ja kesällä päästiin tekemään monin paikoin myös kotimaisia matkailijaennätyksiä. Erilaisten matkailukampanjoiden lisäksi alueelle on järjestetty Visit Jyväskylä Regionin toimesta muun muassa 21 vaikuttajavierailua ja 15 mediavierailua (vierailijat Suomesta, Ranskasta, Yhdysvalloista, Saksasta, Venäjältä). Matkailualueesta kirjoitetut jutut ovat tavoittaneet eri medioiden kautta maailmanlaajuisesti lähes 79 000 000 henkilöä.  Lisäksi Keski-Suomen matkailualuetta esiteltiin vuoden aikana kaikkiaan 300 matkanjärjestäjälle kymmenissä kansainvälisissä myyntitilaisuuksissa ja matkanjärjestäjävierailuissa.

Kuva (Joutsniemi, Jukka Paakkinen / Visit Jyväskylä Region): https://www.dropbox.com/sh/tj75u0h93en4mph/AAAxZnHiJAJOjlbcL98cXRzIa?dl=0

Lisätiedot:

Susanne Rasmus
matkailujohtaja, Visit Jyväskylä Region
p. 0400 885 786, [email protected]

Matti Mäkinen
kunnanjohtaja, Hankasalmen kunta
p. (014) 2671 210 (kunnanvirasto), [email protected]