Vuoden 2022 Keski-Suomen ’Matkailun tunnustuspalkinto’ on myönnetty Jyväskylän Säynätsalossa toimivalle Tavolo Bianco Oy:lle. Palkinto luovutettiin saajalleen torstai-iltana 29.9. Satamaravintola Viilussa, jossa järjestettiin matkailualan ammattilaisille suunnatun Suoma ry:n 30-vuotisjuhlaseminaarin iltatilaisuus. Palkinnon myöntää vuosittain Keski-Suomen matkailun alueorganisaationa toimiva Visit Jyväskylä Region. Palkinnon myöntämisellä halutaan nostaa esiin henkilöitä, toimijoita tai tapahtumia, jotka omalla toiminnallaan edesauttavat matkailun kehittymistä Keski-Suomessa ja vievät eteenpäin alueen matkailuyhteistyötä.
– Tänä vuonna painotettiin lisäksi erityisesti vastuullisuuden eteen tehtyä työtä. Harri Taskisen luotsaama, Alvar Aallon merkkiteos Säynätsalon kunnantalon tiloissa toimiva Tavolo Bianco Oy, on kehittänyt merkittävän kansainvälisen ja kansallisen kulttuuriperintökohteen matkailullista vetovoimaa kunnianhimoisesti, laadukkaasti ja ennen kaikkea kestävän matkailun periaatteiden mukaisesti, Visit Jyväskylä Regionin matkailujohtaja Susanne Rasmus perustelee valintaa.
Lisäksi Visit Jyväskylä Regionin perusteluissa todetaan, että Taskinen on saattanut aina aloitetut kehitys- ja yhteistyöprojektit systemaattisesti loppuun saakka sekä hyödyntänyt korona-ajan esimerkillisellä tavalla, mistä esimerkkinä ovat muun muassa ansaitut Sustainable Travel Finland -merkki, Welcome Cyclists -merkki, kansainvälinen Biosphere-ympäristösertifikaatti sekä sertifikaatti autismiystävällisyydestä.
Vastuullisuus näkyy vahvasti Tavolo Bianco Oy:n toiminnassa
Harri Taskisen ura matkailuyrittäjänä käynnistyi sattumalta, kun Taskinen muutti Helsingistä Säynätsalon kunnantalon naapuriin, ja tiedusteli Jyväskylän kaupungilta mahdollisuutta vuokrata työhuone tuolloin suljettuna olleesta Kunnantalosta. Samalla hän lupautui avaamaan ovia satunnaisille vieraille. Alvar Aallon merkittävimpien töiden joukkoon lukeutuva Kunnantalo kiinnosti siinä määrin, että jo ensimmäisenä kesänä vieraita saapui paljon, ja pikkuhiljaa toiminnan ympärille oli aika perustaa yritys. Nykyisin Taskinen omistaa yksin Tavolo Bianco Oy:n, joka työllistää kesäisin useampia työntekijöitä ja talviaikaan yhden.
Tavolo Bianco Oy tarjoaa Kunnantalolla opastusta ja majoitusta, ja lisäksi tiloissa toimii muun muassa kahvila sekä antikvariaatti. Vastuullisuus on kulkenut yrityksen toiminnassa mukana luontaisesti, ja koulutuksista on saanut tukea siihen, että on alusta lähtien pystynyt menemään oikeaan suuntaan. Sertifikaatteja varten toimintaa ei ole näin ollen varsinaisesti tarvinnut muuttaa, vaan dokumentoida ja viestiä muille siitä, mitä ja miten tehdään.
– Ja onhan tässä myös kaupallista ajattelua taustalla. Esimerkiksi We Speak Gay -merkki on tiedotusta ja kannanotto siihen, että kuka tahansa voi tulla tänne turvallisesti omana itsenään, Taskinen korostaa.
Taskiselle on tärkeää, että Kunnantalo on avoin kaikille ja tavoitteellisesti osa yhteisöä, ei pelkästään matkailijoiden käyntikohde. Yhteistyö paikallisten yrittäjien kanssa on saatu toimimaan hyvin, ja kaikki työntekijät asuvat saarilla. Vastuullisuusnäkökulma painottuu myös siinä, miten Taskinen toivoo vierailijoiden paikan kokevan.
– Matkailijoille pitäisi jäädä sellainen kokemus käynnistään, että paikka on jäänyt pikkaisen paremmaksi: he ovat käyttäneet paikallisia palveluja, tehneet ihmiset iloiseksi, ymmärtäneet jotain uutta. Omalla toiminnallaan he voivat viedä eteenpäin sitä ajatusta, mitä täällä on kylvetty.
Kouluttautuminen tärkeää matkailualan yrityksissä
Korona-aika ei ollut helppo Tavolo Bianco Oy:lle, mutta toisaalta se mahdollisti panostamisen yrityksen kehittämiseen. Kaikki yrityksen tuotteet ovat nyt myynnissä verkossa, ja korona-aika mahdollisti myös keskittymisen muun muassa Sustainable Travel Finland -merkin ja Biosphere-sertifikaatin hankintaan. Taskinen korostaakin kouluttautumisen merkitystä matkailuyrityksissä.
– Se on haasteellista, mutta kannattaa perustella itselleen, miksi kouluttautumiseen kannattaa käyttää aikaa.
Yrityksen tilanteen osalta Taskinen näkee, että toiminta on kävijämääriin ja kävijöiden tarpeisiin nähden sopivalla tasolla. Kansainväliset asiakkaat ovat usein arkkitehtuurin ammattilaisia tai alan opiskelijoita ja paikalla Alvar Aallon takia. Kotimaisten vierailijoiden osalta korona-aika muutti kävijäprofiilia: nyt kävijät ovat usein tavallisia, Suomessa matkailevia perheitä.
– Jos tästä tulee tulevaisuudessa Unescon maailmanperintökohde ja biosfäärialueen toimija, liiketoimintaa ja organisaatiota täytyy kehittää, Taskinen pohtii.
Kaksi kunniamainintaa
Matkailun tunnustuspalkinnon lisäksi tilaisuudessa jaettiin kaksi kunniamainintaa. Iris Mäkiselle, Keurusselkä Hotels Oy:n toimitusjohtajalle, kunniamaininta myönnettiin rakentavasta ja kannustavasta tavasta tehdä yhteistyötä sekä aktiivisesta ja tuloksellisesta matkailun kehittämistyöstä paikallisesti ja valtakunnallisesti. Toisen kunniamaininnan sai Himos-Jämsän matkailualue ja sen keskeiset toimijat, jotka ovat viime vuoden aikana ansioituneet merkittävällä tavalla ja lisänneet sitä kautta merkittävästi Keski-Suomen tunnettuutta ja kilpailukykyä.
Lisätietoja:
Harri Taskinen
Tavolo Bianco Oy
p. 040 197 1091, [email protected]
Susanne Rasmus, matkailujohtaja
Visit Jyväskylä Region
p. 0400 885 786, [email protected]