Kaksi henkilöä seisoo järven rannalla.

Suoma ry selvitti: suomalaiset haluavat tänä kesänä helppoa matkailua – Keski-Suomi ja Jyväskylä vastaa kysyntään laajalla tarjonnalla

Suomalaiset aikovat viettää kesän 2025 lomaansa kotimaan kohteissa, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. Helppouden lisäksi myös turvallisuus, raha, kiinnostavat kohteet ja ilmasto painavat vaakakupissa. Keski-Suomi on näkyvästi mukana kotimaanmatkailun suurimmassa yhteiskampanjassa 22 kohteella.

Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n teettämän kyselytutkimuksen* mukaan 69 prosenttia suomalaisista aikoo lomailla kesällä Suomessa. Matkoja suunnitellaan ahkerasti useampiin lomakohteisiin: 42 prosenttia vastaajista kertoo vierailevansa tänä kesänä vähintään kahdessa eri kohteessa ja lähes joka neljäs (23 %) aikoo matkustaa kolmessa tai useammassa lomakohteessa.

“Jo viime vuoden tutkimuksen pohjalta todettiin kotimaanrakkauden olevan yksi syy Suomessa matkailulle. Nyt neljännes vastaajista koki kotimaanrakkauden jopa lisääntyneen entisestään kuluneen vuoden aikana”, kertoo Suoma ry:n puheenjohtaja Susanne Rasmus.

Merkittävin syy kotimaan valintaan on helppous – näin sanoo yli puolet (58 %) vastaajista. Muita syitä ovat turvallisuus (38 %), kotimaan matkailun edullisuus (32 %) ja tiukka taloudellinen tilanne (28 %) sekä kotimaasta löytyvät kiinnostavimmat kohteet (23 %). Myös ilmasto vaikuttaa: jo lähes neljännes kokee Suomen kesän muuta Eurooppaa miellyttävämmäksi.

Helppouden ja turvallisuuden lisäksi suomalaiset arvostavat kotimaassa matkaillessaan vapauden tunnetta, paikallista ruokaa ja kulttuuria sekä ystävällistä palvelua. Viimevuotiseen tapaan kotimaan kaupungit ovat lomakohteista suosituimpia – 43 prosenttia vastaajista aikoo lomailla kaupunkikohteissa. Perinteisempi luonto- ja mökkilomaakaan ei unohdu: moni suosii edelleen lähimatkoja (38 %), omalla mökillä vietettyä aikaa (35 %) ja luontokohteita (32 %).

Keski-Suomessa on jotain uutta, jotain vanhaa ja paljon saunaa

Keski-Suomi ja Jyväskylä ilahduttavat monipuolisesti matkailijoita luonto-, tapahtuma- ja aistielämyksillä.

“Keski-Suomessa kesän uutuus on heinäkuussa starttaava Outdoor Express -palvelu eli bussikuljetukset Jyväskylän Matkakeskukselta Leivonmäen, Pyhä-Häkin ja Etelä-Konneveden kansallispuistoihin. Myös Saraakallion kalliomaalaukset Laukaassa ovat entistä helpommin saavutettavissa muun muassa uuden katselulaiturin ja Peurunkaan avautuvan elämyskeskuksen myötä. Tuttuun tapaan myös alueen tapahtumat, kuten festivaalit ja rallit kiinnostavat – saunatapahtumia unohtamatta”, Visit Jyväskylä Regionin markkinointisuunnittelija Tiia Masalin summaa.

Kaikki kohteet samalla kartalla – Keski-Suomella laaja kattaus erityyppisiä kohteita

Suoma ry:n toteuttama 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja tuo kotimaan kohteet yhteen 100syytä.fi-sivustolle. Kampanja, joka on käynnissä toukokuusta elokuuhun, kokoaa matkailuhelmiä ympäri Suomea ja tarjoaa käytännön vinkkejä niin ruoan, kaupunkikohteiden, luonnon, aktiviteettien kuin perhekohteidenkin osalta.

Uudistunut sivusto esittelee kohteet kartalla, joka kokoaa entistä paremmin yhteen niin pienet kuin suuretkin kotimaiset matkailuyrittäjät ja tarjoaa kattavan katsauksen eri puolilla maata oleviin kohteisiin.

“Keski-Suomesta on 100 syytä -kampanjassa tänä vuonna mukana ennätysmäärä kohteita, kaikkiaan 22. Olemme halunneet tuoda tarjolle laajasti vinkkejä kulttuurista, luonnosta, tapahtumista, kaupunkilomasta ja lapsille sopivista kohteista kiinnostuneille. 100 syytä -kampanjasta on vahva linkitys myös omaan kotimaan kesäkampanjaamme, jossa on mukana kaikkiaan lähes 60 matkailutoimijaa eri puolilta Keski-Suomea”, Masalin kertoo.

Lisätietoja:

Tiia Masalin, Visit Jyväskylä Regionin markkinointisuunnittelija,
[email protected], +358 50 344 5715

Susanne Rasmus, Suoma ry:n hallituksen puheenjohtaja,
[email protected], +358 400 885 786

Suvi Ahonen, Suoma ry:n toiminnanjohtaja,
[email protected], +358 50 4328 725

Kampanja sosiaalisessa mediassa:

Instagram @100syytamatkaillasuomessa
Facebook @100syytamatkaillasuomessa

Mikä on 100 syytä matkailla Suomessa?

*Suoma ry:n teettämä kyselytutkimus kotimaanmatkailusta. Omnibus-kyselyn tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n toimesta 16.–20.4.2025. Tutkimuksen kohderyhmänä oli 18–75-vuotiaat ja kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.