Aerial photo of Leivonmäki National Park

Leivonmäen kansallispuiston uusi virtuaalinen tulistelupaikka inspiroi ja informoi uusia kävijäryhmiä

Leivonmäen kansallispuisto on saanut virtuaalisen tulistelupaikan, missä luontomatkailija voi muun muassa tarkastella puiston tunnuslintua kehrääjää yksityiskohtineen, tarkistaa ajantasaiset metsäpalovaroitukset, nähdä pitkän Joutsniemen harjun ilman askelia tai kisailla retkikaverin kanssa alueen perinne- ja luontotietoudessa. Virtuaaliseen sisältöön pääsee älypuhelimella QR-koodin kautta Leivonmäen kansallispuistosta tai Jyväskylän keskustassa Matkakeskukselta ja Matkailuneuvonnalta löytyvien lintukylttien avulla.

Sisällöillä on pyritty tuomaan vastuullisuuteen liittyviä asioita esiin uusille kävijäryhmille, kivalla tavalla, toistuvien kieltojen sijaan. Virtuaalisella tulistelupaikalla voi inspiroitua lähtemään kansallispuistoon sesonkiaikojen ulkopuolella, muistuttaa mieleen retkietiketin tai nähdä haavoittuvan harjumaiseman, vaikka harju olisi muutoin vaikeasti saavutettava kävijälle.

Matkailutoimijoiden vastuullisuusviestinnän kehittäminen on Keski-Suomen matkailualueella ollut vuonna 2021 osa alueen kilpailukykyä parantavia toimenpiteitä. Virtuaalinen tulistelupaikka on yksi tuotoksista, joita Visit Jyväskylä Region on luonut yhteistyössä Metsähallituksen ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa erottuvaan vastuullisuusviestintään. Vastuullisuus on Keski-Suomen matkailustrategian läpileikkaava teema ja siihen halutaan panostaa, sillä vastuullisuus korostuu yhä enemmän kuluttajien valinnoissa.

27.10.2021 klo 9–12 Visit Jyväskylä Region järjestää vastuullisuusviestinnän sparraus -tilaisuuden keskisuomalaisille matkailutoimijoille. Luvassa on Keski-Suomen matkailualueen vastuullisuusviestinnän käsikirjan julkaisu, neuvoja vastuullisuusviestintään ja pilottiyritysten ajatuksia vastuullisuusviestinnän kehittämisestä paneelikeskustelussa. Tilaisuus striimataan ja sitä on mahdollista seurata verkossa tästä linkistä. Lisätietoa tapahtumasta ja sen ohjelmasta löytyy täältä.

Hanke pähkinänkuoressa

• Hankkeen virallinen nimi: Matkailun vastuullisuus näkyväksi Keski-Suomessa
  • Hankeaika: 1.12.2020-31.12.2021
  • Rahoitus: TEM Matkailuelinkeinon elpymistä edistävät hankkeet 2020-2021