Aerial photo of Leivonmäki National Park

Keski-Suomen luonto ja kestävä matkailu kiinnostavat kansainvälisiä matkailijoita, mediaa ja vaikuttajia

Keski-Suomen matkailualue, Visit Jyväskylä Regionin johdolla, on ottanut viimeisen vuoden aikana merkittäviä askeleita kohti kestävää kansainvälistä matkailua. Alue on saanut tunnustusta vastuullisesta kehitystyöstään ja herättänyt kiinnostusta kansainvälisessä mediassa sekä matkanjärjestäjien ja vaikuttajien keskuudessa.

Yksi konkreettisimmista esimerkeistä kestävän matkailun edistämisessä on uusi Outdoor Express -palvelu, joka tarjoaa alkaneella kesäkaudella suorat bussiyhteydet kolmeen kansallispuistoon: Pyhä-Häkkiin, Leivonmäkeen ja Etelä-Konnevedelle. Palvelu mahdollistaa helpon ja ympäristöystävällisen tavan tutustua Keski-Suomen ainutlaatuiseen luontoon ilman omaa autoa. Outdoor Express -palvelua pilotoidaan kesällä 2025 osana kolmivuotista KeKaSa-hanketta (Kestävää kansainvälistä saavutettavuutta Keski-Suomen matkailuun), jota rahoittaa Euroopan unioni ja Keski-Suomen liitto. Hankkeen toteutuksesta vastaa Visit Jyväskylä Region yhteistyössä alueen kuntien, Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Keski-Suomen kauppakamarin kanssa.

”Outdoor Express mahdollistaa päiväretket kansallispuistoihin helposti myös kansainvälisille matkailijoille, jotka majoittuvat alueen lomakohteissa tai hotelleissa. Myös matkanjärjestäjät voivat varata paikkoja ryhmille etukäteen” kertoo erityisasiantuntija Päivi Heikkala Visit Jyväskylä Regionista.

”Outdoor Express on hyvä esimerkki palvelumuotoilusta, jossa vastuullisen matkailun periaattein yhdistetään luonto, saavutettavuus ja kansainvälinen kysyntä” lisää projektikoordinaattori Anni Peltonen.

Kansainvälinen kiinnostus on ollut vahvassa kasvussa jo ennen palvelun lanseerausta. Visit Finland myönsi helmikuussa 2025 Jyväskylä Regionille Sustainable Travel Finland (STF) -merkin, joka oikeuttaa viestimään alueesta kestävänä matkakohteena myös kansainvälisesti. Alue on saanut näkyvyyttä muun muassa Forbes-lehden artikkelissa ”Where To Travel Responsibly In 2025”, jossa Jyväskylä Region mainittiin ainoana eurooppalaisena kohteena. Nyt myös kestävän matkailun toimittaja, Emese Maczko, joka kirjoittaa muun muassa Fortuneen, Euronewsille ja Forbesiin, vierailee alueella heinäkuussa perheineen ja tutustuu Outdoor Express -palveluun Etelä-Konneveden kansallispuistossa. Hänen kokemuksensa julkaistaan Forbesissa sekä Adventures.com-sivustolla.

Niin ikään vaikuttajamarkkinointi on osa kansainvälistä näkyvyyttä. Saksankielisillä markkinoilla vaikuttava Svea Landschoof, jolla on miljoona kuukausittaista seuraajaa, testaa palvelua Leivonmäen kansallispuistossa ystävineen elokuussa. Vierailujen kautta alueen tunnettuutta saadaan kasvatettua ja lisäksi vierailuista saadaan tulevina vuosina palvelun markkinoinnissa hyödynnettävää materiaalia, kuten artikkeleita ja kuvia.

Lisätietoja:

Rinna Valjakka, matkailuneuvoja, Visit Jyväskylä Region, +358 50 512 6133
[email protected]

Lisätietoja 14.7. lähtien:

Anni Peltonen, projektikoordinaattori, Kestävää kansainvälistä kasvua Keski-Suomen matkailuun (KeKaSa) [email protected], puh. +358 406512217

Päivi Heikkala, erityisasiantuntija, Visit Jyväskylä Region
[email protected], puh. +358 40 749 7969

Lue lisää: 

Kestävän matkailun Keski-Suomi – Visit Jyväskylä Region

Outdoor Express – Visit Jyväskylä Region

* Visit Jyväskylä Region on Keski-Suomen virallinen matkailun alueorganisaatio eli DMO (=Destination Management Organization), joka edustaa Keski-Suomen matkailualuetta. Matkailualueeseen kuuluu uudella sopimuskaudella 2025-2027 yhteensä 13 kuntaa Keski-Suomesta: Jyväskylä, Jämsä, Keuruu, Laukaa, Muurame, Hankasalmi, Toivakka, Joutsa, Uurainen, Konnevesi, Petäjävesi, Saarijärvi ja Äänekoski.

KeKaSa-hanke on Euroopan Unionin osarahoittama. Rahoituksen on myöntänyt Keski-Suomen Liitto. Hankkeen kumppaneina toimivat Visit Jyväskylä Regionin yhteistyökunnat, Jyväskylän Ammattikorkeakoulu JAMK ja Keski-Suomen Kauppakamari.