Mikko Mäkelä on jyväskyläläinen panimoyrittäjä ja HIISI-panimon toimitusjohtaja. Halu tehdä omalaatuista olutta ja päästä kokeilemaan jopa omituisia ideoita toimivat lähtölaukauksena perustaa panimo, jonka luovat ja käsityönä tehdyt oluet ovat herättäneet innostusta myös yleisössä ja asiakkaissa.
– HIISI on omalaatuinen panimo. Ammennamme oluiden tarinoihin kieliposkessa muun muassa suomalaisen mytologian omituisuuksia, Mäkelä kuvailee panimoa ja työtään.
Kun pienpanimo HIISI perustettiin vuonna 2013, oli panimo Keski-Suomen ainoa. Kuluneiden vuosien aikana erilaisia oluita on HIISI:llä syntynyt noin 300, eli ideat eivät yrittäjiltä kesken lopu.
– Olemme haastaneet sekä itseämme oluentekijöinä että oluitamme juovaa yleisöä uudenlaisilla makuelämyksillä, ja samalla tiellä ollaan edelleen. Vuosien saatossa Keski-Suomeen on hiljalleen nousut muitakin panimoita, ja epäilisin että kokeilunhalu on tarttuvaa sorttia!
Olemme haastaneet sekä itseämme oluentekijöinä että oluitamme juovaa yleisöä uudenlaisilla makuelämyksillä.
Mikko Mäkelä
Paikallinen yhteistyö johtaa yllätyksellisyyteen
Vuosien varrella HIISI on vakiinnuttanut asemansa suomalaisessa (pien)panimokulttuurissa, mutta menestyksestä huolimatta on panimon toiminta säilynyt synnyinsijoillaan Keski-Suomessa. Mäkelän mukaan paikallinen yhteistyö on alusta asti ollut osa panimon toimintaa, oli sitten kyseessä uusien makujen löytäminen tai auton tankkaaminen.
– Vuosien saatossa on olueen laitettu niin paikallista kuusenkerkkää, hillomunkkeja kuin kiuaskiviäkin. Panimolla käytetty mäski voi mennä paikalliselle leipomolle, ravintoloihin, hevosille tai vaikka särjen syötiksi. Mikäli mäskille ei ole tilausta näissä, se toimitetaan läheiselle maatilalle biokaasulaitokseen, ja tankkaamme panimon pakua sitten omilla jätöksillämme. Mäkelä kertoo yhteistyöstä muiden keskisuomalaisten toimijoiden kanssa.
Myös vastuullisuus kuuluu tärkeänä osana panimon toimintaa, mikä näkyy esimerkiksi mäskin hyötykäytössä. Mäkelän mukaan vastuullinen toiminta on kuitenkin myös pieniä päivittäisiä tekoja, ja jo sen ymmärtäminen on vastuullisuutta.
– Halusimme perustaa sellaisen panimon, jossa kokeilunhalua ja erilaisuutta arvostetaan, sekä toisaalta uskalletaan ja halutaan myös kehittyä. Meille on myös aina ollut tärkeämpää ja nautinnollisempaa oluen laatu kuin sen määrä, Mäkelä kuvailee yrityksen toimintaperiaatteita.
Halusimme perustaa sellaisen panimon, jossa kokeilunhalua ja erilaisuutta arvostetaan, sekä toisaalta uskalletaan ja halutaan myös kehittyä. Meille on myös aina ollut tärkeämpää ja nautinnollisempaa oluen laatu kuin sen määrä.
Mikko Mäkelä
Täydellinen olut rakentuu yhdessä tilanteen ja tunteen kanssa
Kysyttäessä täydellisestä keskisuomalaisesta oluesta Mäkelä rakentaa mielikuvan oluen nauttimisesta erilaisissa tilanteissa ja tunnelmissa.
– Yksi panimomme pohja-ajatuksia on se, että ei ole olemassa vain ”yhtä parasta olutta”, koska tilanne vaikuttaa aina. Paras olut voi riippua siitä, ollaanko juhannusyönä laiturin nokassa, jouluiltana takkatulen äärellä, vaiko paikallisen panimon taproomissa keikan alkua odottamassa (kuukausia kestäneen keikkatauon jälkeen). Siksi niitä oluitakin on syntynyt joka lähtöön.
Yhden tarkemman esimerkin hyvästä keskisuomalaisesta oluesta Mäkelä kuitenkin nimeää, nimittäin kolme kertaa peräkkäin Suomen parhaaksi stoutiksi valitun HIISI:n Ikiiurson.
– Sitä keskisuomalainen voi aina nauttia ylpeydellä!
Lue lisää HIISI:stä ja tutustu panimon tuotteisiin: https://hiisi.beer/
Teksti: Viivi Kaartinen, viestintävastaava, Keski-Suomen ruokaketjun koordinaatio 2 -hanke, Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
